‘Wie handelsoorlogen, conflicten en relaties tussen landen vandaag de dag wil begrijpen, kan zich in plaats van op land beter op zee richten. Machts- en handelsconflicten spelen zich over heel de wereld af aan kustlijnen, op en nabij (handels)vaarroutes en oceanische grensgebieden.’
Dat zijn de beginregels van een door mij geschreven essay in De Nederlandse Boekengids van november 2025. Het is gebaseerd op een aantal recente publicaties over (maritieme) geopolitiek:
– Adam Hanieh, Crude Capitalism. Oil, Corporate Power, and the Making of the World Market (september 2024)
– Colin Flint, Near and Far Waters. The Geopolitics of Seapower (juli 2024)
– Ravi Ahuja, Shipping Lords and Coolie Stokers. Class, Race, and Maritime Capitalism in the Early Twentieth Century (oktober 2024)
– Liam Campling en Alejandro Colás, Capitalism and the Sea. The Maritime Factor in the Making of the Modern World (2021)
Vanuit geheel verschillende invalshoeken bieden deze boeken een raamwerk om maritieme en geopolitieke ontwikkelingen te duiden aan de hand van historische gebeurtenissen en machtsverschuivingen, van de maritieme (fossiele) economie en van de effecten hiervan op het klimaat en de oceanen. Actueel en boeiend! Te lezen via deze link.
